Jak poprawić odporność? Chatka podpowiada - Blog Diety z Chatki
PANEL KLIENTA ZAMÓW

Darmowa dostawa, brak ukrytych kosztów

Jak poprawić odporność? Chatka podpowiada

Czy wiesz, że aż ok. 70% komórek układu odpornościowego znajduje się przewodzie pokarmowym? Być może teraz się zastanawiasz, czy to oznacza, że dobrze zbilansowana dieta może być sojusznikiem w budowaniu odporności. Z tego artykułu dowiesz się, czy drogę do odporności naprawdę można rozpocząć na swoim talerzu oraz co dokładnie jeść, by poprawić odporność.

Przepis na zdrowe życie jest – w teorii – bardzo prosty: odpowiednia ilość ruchu, odpowiednia ilość snu i dobrze zbilansowana dieta. Na pewno znasz tę receptę nie od dziś. I o ile ciało wyraźnie nam podpowiada, gdy dostarczymy mu odpowiedniej ilości snu i ruchu, dobrze zbilansowana dieta nie jest aż tak intuicyjna. Jest jak tajemnicza nieznajoma, która spędza sen z powiek niejednemu Polakowi. Słyszało się o niej nie raz, ale gdzie ją znaleźć, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, gdy tyle się słyszy o budowaniu odporności przez właśnie zdrową dietę? 

Dlaczego zdrowe odżywianie wspiera budowanie odporności 

Wszystko zaczyna się w Twoich jelitach. Jak już wspomnieliśmy, znajduje się w nich aż 70% komórek układu odpornościowego. Niektóre produkty zawierają substancje bioaktywne, które mają dobroczynny wpływ na funkcjonowanie tego układu – stymulują jego komórki. Ta stymulacja polega na zwiększeniu wytwarzania przeciwciał i leukocytów oraz pobudzaniu do pracy makrofagów (specjalnych komórek żernych, które pochłaniają i niszczą w organizmie drobnoustroje i mikroorganizmy). Jakie produkty należą do tej kategorii i wspierają naszą odporność?

popraw-odporność

Warzywa cebulowe 

Cebula, czosnek, por i szczypiorek to popularne warzywa cebulowe, które zawierają całą gamę witamin wspomagających odporność (wit. A, D i E, a także witaminy z grupy B). Ale to nie koniec pozytywnych właściwości tych produktów Zawierają także siarkę, selen, magnez i żelazo, które są niezbędne do prawidłowego działania organizmu. Ponadto dzięki fitoncydom cebula i czosnek wykazują działania bakteriobójcze i grzybobójcze. Zdecydowanie warto korzystać z bogactwa tych warzyw, by wspierać swoją odporność! 

Kiszonki i jogurty

Probiotyki to „dobre bakterie”, które przyczepiają się do komórek nabłonka jelit i korzystnie wpływają na organizm człowieka. Przede wszystkim wspomagają pracę jelit, ale według badań, pozytywnie oddziałują także na układ odpornościowy. Stosowanie niektórych szczepów bakterii może na przykład znacząco zmniejszyć ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych. Nie musisz biec do apteki i faszerować się tabletkami. Probiotyki występują w niektórych produktach zupełnie naturalnie i możesz za ich pomocą zaprosić dobroczynne bakterie wprost do swoich jelit. Gdzie szukać naturalnych probiotyków?

  • Zawiera je kapusta kiszona i kiszone ogórki.
  • Solidną dawkę znajdziesz w jogurcie naturalnym i kefirze.
  • Zakwas z buraków aż się prosi, żeby podarować Ci te bakterie. 
  • Chleb na zakwasie to kolejne świetne źródło naturalnych probiotyków. 

W sezonie jesienno-zimowym warto włączyć te produkty do codziennego jadłospisu. 

Tłuste ryby morskie

Znajdująca się w tłustych rybach morskich witamina D3 reguluje funkcje układu odpornościowego. Znacząco wpływa na komórki układu immunologicznego, zapewniając im prawidłowe funkcjonowanie. Najlepszym źródłem tej witaminy jest oczywiście słońce – nasza skóra syntezuje witaminę D3 pod wpływem promieniowania słonecznego. Jednak zimą, gdy dni są krótkie i większość czasu przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach, cały proces może być utrudniony. Dlatego zdecydowanie warto uzupełnić niedobór dzięki tłustym rybom morskim. Śledź, łosoś i sardynka mogą w tym pomóc. 

Odpowiedni bilans, by poprawić odporność

Wiesz już, które produkty mogą wspierać odporność. Pamiętaj jednak, że kluczem do utrzymania ich prozdrowotnych właściwości jest odpowiednie zbilansowanie i przygotowanie całej diety. To właśnie dlatego wszystkie posiłki z Chatki powstają zgodnie z wytycznymi naszych Dietetyczek i pod czujnym okiem naszego Szefa Kuchni. To gwarancja tego, że żadna witamina nam nie ucieknie i wszystko co dobre, zostanie w posiłku. Dzięki temu jesz i budujesz odporność ze smakiem. 

Dla maksymalnego wsparcia odporności polecamy Ci dietę STANDARD, którą raz na jakiś czas możesz dopalić większą dawką witamin i mikroelementów stosując SOKI Z CHATKI