Zdrowe nawyki żywieniowe kluczem do sukcesu - Blog Diety z Chatki
PANEL KLIENTA ZAMÓW

Darmowa dostawa, brak ukrytych kosztów

Zdrowe nawyki żywieniowe kluczem do sukcesu

“Zdrowe nawyki żywieniowe” – ostatnio to wyrażenie jest odmieniane niemal przez wszystkie przypadki. Czym właściwie są i z czym się je je? 🙂 Dziś postaramy się rozprawić z nimi raz, a dobrze!

Dlaczego dieta powinna być stylem życia?

Zacznijmy od obalenia mitu na temat dobrych nawyków żywieniowych. Wiele osób twierdzi, że wprowadzenie ich w życie jest nie lada wyzwaniem – łączy się bowiem z całkowitą zmianą codziennego jadłospisu, wyrzeczeniami i posiłkami bez smaku. Dodatkowo, aby je przygotować, musimy spędzić mnóstwo czasu w kuchni, często rezygnując z pasji czy obowiązków. Tymczasem prawda jest zupełnie inna.

Zmiana nawyków żywieniowych ma na celu wprowadzenie zbilansowanej diety, która będzie bogata w składniki odżywcze, zróżnicowana, smaczna i przede wszystkim dopasowana do Ciebie. Początki mogą okazać się bardzo wymagające – lata nieprawidłowego odżywiania przyzwyczaiły nas do zupełnie innych standardów jedzenia. Warto jednak pokonać pierwsze trudności i zadbać o swoje zdrowie.

Wszyscy niby dobrze wiemy, że złe nawyki żywieniowe mogą mieć bardzo negatywne skutki zdrowotne. Zdajemy sobie sprawę, iż prawidłowa dieta i aktywność fizyczna potrafią ograniczyć ryzyko zachorowania na wiele chorób. Znamy teorie, jednak gorzej u nas z praktyką – ulegamy pokusom, które stawiają przed nami słodycze, słone przekąski czy fast foody.

Nawyki żywieniowe – czym właściwie są?

Nawyk to nic innego, jak świadomie powielana czynność, która z czasem się automatyzuje i pozostaje w naszej codzienności na stałe. Warto zaznaczyć, że nawyki mogą być dla nas zarówno dobre, jak i złe – cały szkopuł w tym, aby umieć je rozróżnić i eliminować lub pielęgnować.

Dobre nawyki żywieniowe to przede wszystkim systematyczne dostarczanie organizmowi wszelkich składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Aby zaspokoić nasze potrzeby białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz mikro i makroelementy muszą być dostarczane w określonych ilościach i porcjach.

Jakie są podstawowe zasady zdrowego odżywiania?

  1. PRZEANALIZUJ SWOJE NAWYKI
    Pierwszym krokiem w zmianie nawyków żywieniowych powinna być analiza spożywanych posiłków. Każdy z nich dostarcza bowiem naszemu organizmowi składniki odżywcze, które mają wpływ na jego funkcjonowanie – zarówno dobry, jak i negatywny.
  2. PAMIĘTAJ O REGULARNOŚCI
    Dzięki regularności nasz organizm będzie czerpał energię z bieżących posiłków. Kiedy jemy nieregularnie, gromadzimy zapasy, które przekształcają się w tkankę tłuszczową.
  3. POSTAW NA SEZONOWOŚĆ
    Czy jest coś lepszego dla naszego organizmu niż świeże owoce i warzywa? Opieraj swoje menu na sezonowych produktach w niskich cenach – dzięki nim zadbasz nie tylko o swoje zdrowie, lecz również stan konta!
  4. NAWADNIAJ SIĘ
    Woda bierz udział w wielu procesach zachodzących w organizmie – również w transporcie substancji odżywczych z pożywienia. Należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie, choć prawidłową ilość należy dostosować do swojej wagi, wzrostu i aktywności.
  5. PAMIĘTAJ O BŁONNIKU I ZDROWYCH TŁUSZCZACH
    Do prawidłowego funkcjonowania organizmu, potrzebujemy nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 oraz błonnika, który odpowiada za uczucie sytości oraz regulację przemiany materii.
  6. UNIKAJ PRZETWORZONEJ ŻYWNOŚCI
    Czym jest żywność wysoko przetworzona? To nic innego, jak produkt poddany obróbce przemysłowej, podczas której dodawane są szkodliwe, zbędne substancje takie jak cukier, sól, tłuszcz, witaminy, konserwanty, polepszacze smaku i wiele więcej.
  7. CZYTAJ ETYKIETY
    Czytanie (i rozumienie!) etykiet produktów, które wkładamy do sklepowego koszyka to połowa sukcesu. Producenci często, aby podkręcić ich smak, dodają do nich dużo sztucznych ulepszaczy i o wiele więcej cukru, niż jest to potrzebne.
  8. RUSZAJ SIĘ I ODPOCZYWAJ
    Regularna aktywność fizyczna ma także ogromny wpływ na naszą kondycję i zdrowie. Wysiłek fizyczny dotlenia nasz organizm, wzmacnia odporność, opóźnia procesy starzenia, a także dba o nasze samopoczucie. Pamiętaj także o odpoczynku, który jest równie ważny, jak trening.
  9. KONTROLUJ SWÓJ GŁÓD
    Zasady są dwie – nie doprowadzaj do głodówek oraz nie podjadaj niezdrowych przekąsek pod wpływem emocji czy nudy. Zbyt rzadkie posiłki mogą skutkować szaleńczymi napadami na lodówkę, co tylko zwiększa ilość przyjętych kalorii.
  10. ZAAKCEPTUJ CHWILE SŁABOŚCI
    Przygotuj się na chwile zwątpienia i rozmaite przeszkody na swojej drodze do zdrowych nawyków żywieniowych. Pracuj nad silną wolą, ale nie popadaj w skrajności – nic się nie stanie, jeśli zjesz kawałek ciasta na urodzinach babci!

Jak wytrwać w postanowieniach?

Wytrwanie w postanowieniach to nie bułka z masłem – niezależnie od tego, czy dotyczą one diety, rzucania papierosów czy ograniczenia czasu spędzanego w social mediach. Jak wyjść z tej walki zwycięską ręką? Sprawdź nasz inny wpis, w którym poruszaliśmy co prawda temat celów noworocznych, ale recepta jest uniwersalna -> https://dietetycznachatka.pl/blog/index.php/2020/12/31/jak-wytrwac-w-postanowieniach-noworocznych/

Nadal potrzebujesz pomocy we wprowadzeniu dobrych nawyków żywieniowych? Może czas na codzienną dietę pudełkową? Szczegóły znajdziesz tutaj: > tutaj!